lørdag 2. oktober 2010

NSB blitt busselskap

Ihvertfall virket det sånn da jeg skulle med toget fra Porsgrunn til Trondheim.




Ut i fra denne billetten, så skulle jeg forstå at jeg skulle ta bussen fra Porsgrunn til Larvik. Det står riktignok ikke noe om verken plass eller vogn, men ordet "TOG" etterfulgt av "8220" står på slutten. Altså ikke "BUSS 8220.

Om 8220 er en slags hemmelig kode for buss, vet jeg ikke, men det jeg vet er at hvis jeg skal reise med NSB, så venter jeg på Toget, og ikke bussen.

Så jeg ventet jo på toget som aldri kom. Det var en hyggelig dame på tog stasjonen som fortalte meg om NSB sin praksis. Hun tilbydde seg til og med å kjøre meg ned til Larvik, men da var det dessverre for sent. Og som du kan lese ut ifra billetten, så rekker jeg heller ikke noen av de andre tog-byttene mine.

Etter at jeg etter mye om og men, så kom jeg meg på en såkalt "tog-buss" for å rekke neste tog fra Larvik.

Etter fem minutter på bussen, så lyder det i høyttaler-anlegget; " ...(kremt)...Toget fra Larvik til Oslo S er dessverre innstilt, så det blir buss fra Larvik til Drammen, og deretter tog fra Drammen til Oslo... Takk.."

Når jeg kom til Drammen, så var det ikke noe tog, men buss som venta på oss. Det er i og for seg ikke så problematisk.

Det som er problematisk er at NSB ikke klarer å levere de tjenestene de selger. Nå hører det med til historien  at jernbaneverket har mye av skylda, men det blir ikke kundens problem.

Undertegnede har for eksempel flere ganger sittet mange timer å ventet på at NSB skal få strøm. Sist gang var
i 4 timer på Otta (verdens navle) i 26 blå grader.
Da måtte jeg i tillegg ligge på hotell i Oslo. Hotell er jo fint det, men jeg hadde bare mulighet til å sove 2 timer, før jeg måtte opp igjen for å ta et nytt tog.

Jeg har ikke kommet meg frem til Trondheim enda, og jeg er spent på hvordan dette skal gå.

3 kommentarer:

Eirik sa...

Uffavmeg, Martin! Dette hørtes trassig ut. NSB er og blir (dessverre)elendigE på organisasjon. Det værste er at de ikke klarer å være ærlige å si at de ikke klarer å stille med det de lover! Nytter ikke å selge skinnet før bjørnen er skutt.. God tur hjem, så sees vi i Amsterdam på Onsdag ;-)

Anonym sa...

Den er lei..! Håpar du har kome deg trygt fram no :)
Hvis ikkje, god tur vidare!

Martin sa...

Takk for det!

Ja, vi tåler litt, men NSB er overrepresentert i slike saker, og er lei nå.