torsdag 23. september 2010

Når er nå?

Kjørte bil her om dagen med min kjære, hvor jeg var plassert i passasjersetet, og hun bak rattet. Hun er jo en dreven sjåfør, og alt det der, men det skjedde det noe på den turen som fikk meg til å tenke litt...







Vi skulle svinge av veien, altså den retningen hvor man må krysse motgående kjørebane. Vi nærmet oss avkjørselen, samtidig som det var et par biler i motsatt kjøreretning som måtte få passere før vi hadde klar kyst.

Når den siste bilen som skal passere er ca. 4-5 sekunder unna, sier min bedre halvdel; "jeg kan kjøre nå, ikkesant?"

Jeg svarte litt spørrende; "ja, men du må jo vente til den siste bilen har passert da"
Da satte hun øynene i meg og repliserte; "jaaa, jeg skjønner jo det da"


Poenget her er ikke at min kjære gjorde noe galt, men det er noe vi som regel ikke tenker over.





Skal vi møtes "nå"?

Det fikk meg til å tenke litt. Hva er egentlig "nå"?

For det kommer jo veldig an på....!?

Foto: William Warby
Hvis du venter på damen din, for dere skal bort til noen venner for å spise pizza og se på fotball. "Kommer du snart kjære?", som var den tredje gangen du spurte, "ja, jeg kommer nå!"
Altså det samme svaret du fikk de to første gangene du spurte. 
Eller dere har planlagt en tur på Ikea, for å kjøpe inn nye ting til stua og kjøkkenet. Hun sitter å venter på at du er ferdig i dusjen. Når du spør; "skal vi stikke til Ikea nå eller?", så er det ikke lenge før hun er utav huset og inn i bilen.
Eller "når går toget?", "det kjører nå".


Dette er kun fiktive eksempel, men jeg tror dere tar tegninga.

Poenget mitt er at det er så mange oppfatninger av uttrykket "nå". Du snakker med noen på telefonen, og dere er fysisk et kvarter unna hverandre, men dere blir enige om å møtes nå med en gang.



Definisjonen 


II el. nu△ adv.
1 (trykksterkt, med tidsbet.) i nærværende øyeblikk, stund, tid: nå er vi fremme / nå for tiden / ( litt.)  (vanligere: nu)om stunder ( el. nuomstunder△) nå for tiden / nå til dags ( el. nåtildags△) nå nylignå søndag førstkommende el. sist søndag (t. forskj fra neste, forrigefra nå av / (inn)til nå hittil / hva nå? hva skal vi nå gjøre, hvordan skal vi gå videre e.l.nå som ( el. når el. davi har det så hyggelig / det som kan gjøres her og nånå og da av og til
2 (med mer el. mindre svekket bet.) nå skal vi se / nå er imidlertid situasjonen den at …hvor var det nå jeg la brillene? / hør nå her!; (trykksvakt) skynd deg, nå! / det er nå ikke så sikkert
Etym.: gno. 
Synonymer: 1. for nærværende, for tiden, for øyeblikket, i dag, i skrivende stund, i vår tid, nå til dags, p.t. (pro tempore), på det nåværende tidspunkt

Ordnett.no's definisjon er at betydningen av ordet "nå" er at det er noe som skjer i nåværende øyeblikk.
Og det er jo i og for seg greit, men når alle har en oppfatning om når "nå" er, så er det jo ikke rart at ting ikke går rundt.

Det er det samme som vent "2 sek", eller "et øyeblikk".
Jeg sier det selv, men jeg hater det. Fordi det går ikke an å forholde seg til det.

Så hva skjer nå?

Vanskelig å si, for det kommer jo an på hvem du spør....

2 kommentarer:

A friend.. sa...

Haha! Godt poeng, og fantastisk eksempel med dama di bak rattet! Jeg har jo sitti i passasjersetet når hu kjører selv, og det er en tankevekkende, undrende og litt skremmende opplevelse! Hehe ;) Neeeeida..

Martin sa...

Hun er jo en kjempeflink sjåfør hun. Men det var bare den ene episoden som fikk meg til å tenke på akkurat dette :)